PSYCHOLOGY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1311002022
Ders İsmi: Psychoanalytic Theory
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 6
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi Deniz TÜRK KIVANÇ
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: To have a general knowledge of the emergence and development of psychoanalytic theory and to gain the ability to look from a psychoanalytic perspective by explaining how the psychoanalytic perspective has changed from the beginning of the approach to human nature, personality development and psychopathology.
Course Content: This course; It covers the historical development of psychoanalytic theory and discussion of its main approaches. It includes Introduction to Psychoanalytic Psychotherapy, Sigmund Freud and the Classical Psychoanalytic Tradition, Ego Psychology, Object Relations Theory, British School of Object Relations, Interpersonal Psychoanalysis and Contemporary Interpersonal Psychoanalysis.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) To explain and evaluate classical psychoanalytic theory by defining the basic concepts and terms of psychoanalysis. To be able to explain and evaluate different schools, approaches and perspectives in psychoanalysis.
2) The student will be able to explain how Ego psychologists influence psychoanalytic theory.
3) The student will be able to explain from which perspective object relations theorists criticize psychoanalytic theory.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) The student will be able to discuss how Freud developed psychoanalytic theory.
2) The student will be able to express contemporary analysts' approaches to psychoanalytic theory and will be able to compare with psychoanalysis.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction to psychoanalytic psychotherapy. Recommendation of reference books and general information about the course. Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
2) Sigmund Freud and the Classical Psychoanalytic Tradition Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
3) Sigmund Freud and the Classical Psychoanalytic Tradition Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
4) Sigmund Freud and the Classical Psychoanalytic Tradition Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
5) Ego Psychology Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
6) Ego Psychology Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
7) Harry Stack Sullivan and Interpersonal Psychoanalysis Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
8) Midterm Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
9) British School of Object Relations: W. R. D. Fairbairn Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
10) British School of Object Relations: W. R. D. Fairbairn Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
11) British School of Object Relations: W. R. D. Fairbairn Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
12) Wilfred Bion and Contemporary Kleinian Thought Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
13) Psychology of Identity and Self: Heinz Kohut Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
14) Contemporary Freudian Revisionists: Otto Kernberg Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
15) General evaluation Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi

Sources

Course Notes / Textbooks: Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern
Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi
Yayınları.
Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları.
Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi
References: Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern
Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (Çev. Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi
Yayınları.
Gençtan, E., (2008). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları.
Cogito Dergisi - Yüzyılın Psikanalizi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

5

Program Outcomes
1) Knows the basic concepts and subfields of the science of psychology. Uses the knowledge based on theoretical practice in the field of study.
2) Knows the basic research methods of the science of psychology, applies and interprets the data obtained.
3) Our graduates are aware of their competence and competencies in their studies in the field.
4) Our graduates continue their professional development by constantly following local and universal developments that will contribute to their professional life.
5) Our graduates contribute to their field by having effective communication and problem solving skills.
6) Our graduates know the ethical values of psychology science and respect differences.
7) Our graduates know the social and universal effects of the field of study and its legal consequences.
8) Our graduates are knowledgeable about other fields related to psychology. Uses this knowledge in collaborative work.
9) Follows the English literature and basic resources in the field of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the basic concepts and subfields of the science of psychology. Uses the knowledge based on theoretical practice in the field of study. 5
2) Knows the basic research methods of the science of psychology, applies and interprets the data obtained. 3
3) Our graduates are aware of their competence and competencies in their studies in the field. 1
4) Our graduates continue their professional development by constantly following local and universal developments that will contribute to their professional life. 5
5) Our graduates contribute to their field by having effective communication and problem solving skills. 3
6) Our graduates know the ethical values of psychology science and respect differences. 1
7) Our graduates know the social and universal effects of the field of study and its legal consequences. 1
8) Our graduates are knowledgeable about other fields related to psychology. Uses this knowledge in collaborative work. 5
9) Follows the English literature and basic resources in the field of psychology. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Course

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 15 3 45
Study Hours Out of Class 15 8 120
Midterms 1 6 6
Final 1 8 8
Total Workload 179