PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002021
Ders İsmi: Sosyometri
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere Moreno’nun Sosyometri yaklaşımını anlatmak ve psikodrama uygulamalarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği: Moreno’nun Sosyometri yaklaşımı-Sosyometri Testi ve Sosyal Atom Ölçeği -Moreno’nun rol teorisi -Psikodrama tekniği -Türkiye’de psikodrama eğitimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyometrinin kuramsal temellerini açıklar.
2) Moreno’nun rol teorisini açıklar
3) Psikodramayı teorik temelleri çerçevesinde açıklar.
4) Psikodramanın Türkiye’deki tarihsel geçmişini ve güncel durumunu açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sosyometri ve Sosyal Atom Ölçeği testlerini uygular ve değerlendirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Ders Tanıtımı 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
2) Sosyometrinin tanıtımı, tarihçesi 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
3) Sosyometrik yasalar, kişilerarası ilişki türleri 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
4) Sosyometrik test ve Sosyal Atom Ölçeği 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
5) Sosyometrik test ve sosyal atom ölçeği uygulamaları 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
6) Rol teorisi 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
7) Psikodramanın temel öğeleri 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
8) Ara Sınav 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
9) Psikodramanın temel teknikleri 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
10) Monodrama, Sosyodrama 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
11) Psikodramanın işlevleri, Türkiye’de psikodrama eğitimi 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
12) Öğrencilerin ilgili okuma ve sunumları
13) Öğrencilerin ilgili okuma ve sunumları
14) Öğrencilerin ilgili okuma ve sunumları
15) Final Sınavı 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. 5
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir. 5
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur. 5
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür. 3
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar. 5
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir. 5
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir. 1
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır. 5
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 8 120
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 179