PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002019
Ders İsmi: Sağlık Psikolojisinde Seçme Konular
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Suna ÖMERBAŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders kapsamında sağlık psikolojisinin temelleri ve alanda yapılan araştırmalarla ilgili ana noktaların ele alınması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Sağlık psikolojisi perspektifinden alan araştırmalarına odaklanılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dersi alan öğrencilerin sağlık psikolojisinin temelleri ve alan araştırmaları hakkında fikir sahibi olması beklenmektedir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Ders Hakkında Bilgilendirme ve Beklentilerin Alınması "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
2) Tarihsel Süreçte Sağlık "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
3) Toplumsal ve Kültürel Faktörlerin Sağlığa Etkileri "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
4) Sağlık Psikolojisi Kapsamı ve Sağlık Davranışı "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
5) Hastalık Deneyimi "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
6) Hastalık Algısı ve Stres Araştırmaları "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
7) Stres ve Bireye Etkileri "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
8) Baş Etme ve Sosyal Destek Araştırmaları "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
9) ARA SINAV "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
10) Araştırmalarla Kronik Hastalıklar "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
11) Kanser Araştırmalarının İncelenmesi "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
12) Quiz + + CAKE (2014) Film Analizi "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
13) Kronik Ağrı Sendromlarına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
14) Uygulama (Kronik ağrılı hastanın psikolojik değerlendirmesi) "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
15) Genel tekrar ve kapanış "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "
16) Final Sınavı "Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. "

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara.

Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara.

Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
Diğer Kaynaklar: Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara.

Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara.

Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. 5
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir. 5
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir. 5
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur. 5
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir. 5
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Küçük Sınavlar 1 30 30
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 142