PSYCHOLOGY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1311321006
Ders İsmi: Quantification and Consideration
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 5
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Course Lecturer(s): Öğr.Gör.Dr. İlker ÇİTLİ
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is to introduce the assessment and evaluation techniques used in psychology. Regarding this aim, measurement of psychological phenomena, and decision making via psychological measurement tools are covered in the course
Course Content: Fundamentals of psychological measurement
Evaluation of the measurement scores
Evaluation and decision making by measurement tools
Reliability and validity
Principles of measurement tool development process
Measurement of intelligence, attitude, aptitude, achievement, interest and personality
Legal and ethical facades of psychometric measurement

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) To gain an understanding about the basic issues related to the measurement of psychological phenomena.
2) To gain an understanding of the ethical aspects of measurement and evaluation.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To gain an understanding about the specifications of measurement tools.
2) To make assessment and evaluation by using psychological measurement tools.
3) To gain an understanding of measurement tool development process.
4) To gain knowledge about the performance, attitude, talent, and personality measurement tools
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Fundamentals of measurement Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
2) Measurement and scoring Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
3) Evaluating the scores Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
4) Reliability Ders Sorumlusu Dr. İlker Çitli Email i.ilkercitli@gmail.com Dersin içeriği Bu dersin amacı psikolojide kullanılan ölçme ve değerlendirme teknikleri hakkında genel bir anlayış kazandırmaktır. Bu hedef doğrultusunda, psikolojik olguların ölçümü, ölçümlerin değerlendirmesi ve bu ölçümlerin karar verme süreçlerinde ne şekilde kullanıldığı dersin içeriğini oluşturmaktadır. Öğrenme çıktıları Dersin öğrenme çıktıları aşağıdaki gibidir: • Psikolojik olguların ölçümüne ilişkin temel konular hakkında bilgi sahibi olmak. • Ölçme araçlarının özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak. • Ölçme aracı kullanarak değerlendirme yapabilmek ve karar verme süreçlerinde kullanabilmek. • Test geliştirme ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak. • Performans, tutum, yetenek, ilgi, kişilik ve başarı ölçümlerinin özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak. • Ölçme ve değerlendirmede etik konular hakkında bilgi sahibi olmak. Önkoşullar Psikolojiye giriş veya eşdeğer bir ders başarıyla geçilmiş olmalıdır. Derse devam kuralları Öğrenci devamsızlıkları YÖK ve Atlas Üniversitesinin belirlemiş olduğu devam ve sınıf geçme yönetmeliklerine göre değerlendirilecektir. Kaynak kitaplar Ders kitabı: Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
5) Validity Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
6) Practical issues related with measurement process Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
7) Evaluation and decision making Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
8) Psychometric, legal and ethical issues Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
9) Principles of measurement tool development Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
10) Performance and product evaluation Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
11) Attitude Scales Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
12) Intelligence, aptitude and interest tests Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
13) Achievement tests Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
14) Personality and Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall. Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.

Sources

Course Notes / Textbooks: Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (2010). Measurement and evaluation in psychology and education (8th ed.). Prentice Hall.
Çeviri: Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Çeviri: Dr. Mustafa Otrar
Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.
References: Büyüköztürk, Ş., Çokluk, O., & Köklü, N. (2020). Sosyal bilimler için istatistik [Statistics for social sciences]. Pagem Akademi.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (32th ed.). Pagem Akademi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

6

2

3

4

5

Program Outcomes
1) Knows the basic concepts and subfields of the science of psychology. Uses the knowledge based on theoretical practice in the field of study.
2) Knows the basic research methods of the science of psychology, applies and interprets the data obtained.
3) Our graduates are aware of their competence and competencies in their studies in the field.
4) Our graduates continue their professional development by constantly following local and universal developments that will contribute to their professional life.
5) Our graduates contribute to their field by having effective communication and problem solving skills.
6) Our graduates know the ethical values of psychology science and respect differences.
7) Our graduates know the social and universal effects of the field of study and its legal consequences.
8) Our graduates are knowledgeable about other fields related to psychology. Uses this knowledge in collaborative work.
9) Follows the English literature and basic resources in the field of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the basic concepts and subfields of the science of psychology. Uses the knowledge based on theoretical practice in the field of study.
2) Knows the basic research methods of the science of psychology, applies and interprets the data obtained.
3) Our graduates are aware of their competence and competencies in their studies in the field.
4) Our graduates continue their professional development by constantly following local and universal developments that will contribute to their professional life.
5) Our graduates contribute to their field by having effective communication and problem solving skills.
6) Our graduates know the ethical values of psychology science and respect differences.
7) Our graduates know the social and universal effects of the field of study and its legal consequences.
8) Our graduates are knowledgeable about other fields related to psychology. Uses this knowledge in collaborative work.
9) Follows the English literature and basic resources in the field of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Homework
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 3 42
Study Hours Out of Class 14 7 98
Midterms 1 6 6
Final 1 6 6
Total Workload 152