PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311221002
Ders İsmi: Psikolojide İstatistiksel Uygulamalar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersi Veren(ler): İDE Staff
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, psikolojik araştırmalarda bilgisayar istatistiksel uygulamalarına bir giriş sağlamaktır. Bu ders, Davranış Bilimlerinde sıklıkla kullanılan SPSS programını öğretmeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: SPSS

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) SPSS programının genel yapısı hakkında bilgi sahibidir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) SPSS'e değişkenleri uygun bir şekilde tanımlar ve verileri doğru girer.
2) SPSS'nin gibi temel komutlarını (yeniden kodlama, dönüştürme ve durum seçme) verilere doğru şekilde uygular
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Verilere uygun istatistiksel analiz tekniğini uygular.
2) Sonuçları doğru bir şekilde raporlayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Temel bir psikoloji araştırmasının istatistiksel analizini SPSS kullanarak yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, niceliksel çalışmalarda genel yaklaşımlar, istatistiğin önemi, ölçüm skalaları Okuma-araştırma
2) Sıklıkla kullanılan istatistiksel metotlar, araştırma sorusu ve veri setine göre uygun metodu belirleme, parametrik ve non parametrik testler arasındaki farklar, SPSS data dosyasının genel yapısı, değişkenleri tanımlama Okuma-araştırma
3) Data girişi, SPSS'de kullanılan temel komutlar Okuma-araştırma
4) Keşfedici istatistikler, merkezi eğilim ölçüleri, ortalama, medyan, mod, standart sapma, ranj, varyans, kurtosis ve skewness Okuma-araştırma
5) Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis Okuma-araştırma
6) Pearson's R, Bivariate Korelsyon, Partial Korelasyon Okuma-araştırma
7) Tek Örneklemler için T testi Okuma-araştırma
8) ARA SINAV
9) Eşlenik Örneklemler için T testi, Tek yönlü ANOVA Okuma-araştırma
10) ANOVA tekrarı Okuma-araştırma
11) Varimax rotasyon kullanarak keşfedici faktör analizleri Okuma-araştırma
12) Güvenirlik analizleri ve Cronbach Alfa katsayısı Okuma-araştırma
13) Basit regresyon Okuma-araştırma
14) Çoklu regresyon Okuma-araştırma
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Büyüköztürk , Ş. (2008). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi

Diğer Kaynaklar: Field, A. (2013) Discovering Statistics Using SPSS. Sage Publications

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. 5
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir. 5
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar. 5
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir. 5
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 152