PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311211003
Ders İsmi: Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciler, psikologlar tarafından kullanılan araştırma yöntemlerine ilişkin nispeten sofistike bir anlayış kazanacaklardır.
Dersin İçeriği: Bu ders iki dönemlik bir derstir. Güz dönemi konuları şunları içermektedir: bilimsel yönteme genel bakış, vaka geçmişi yöntemi, örnekleme ve test konuları, korelasyon araştırması, deneysel araştırma, yarı deneysel tasarımla, arşiv araştırması; boylamsal çalışmalar, ikiz çalışmaları, evlat edinme çalışmaları, araştırma raporlarının ve konferans sunumlarının yapısı ve etik sorunlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Doğa bilimi ve sosyal bilimi anlayışlarını kavrayabilir
2) Nicel ve nitel yaklaşımların farkını öğrenebilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hipotez oluşturabilir ve araştırma amacına uygun araştırma deseni belirleyebilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ana etki ve enteraksiyon etkilerini tablo ve grafik üzerinde değerlendirebilir
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bilimsel araştırma etiğini öğrenebilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
2) Bilimsel Yönteme Genel Bakış: Vaka Geçmişi Yöntemi -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
3) Vaka Geçmişi Yöntemi -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
4) Korelasyon Araştırması -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
5) Korelasyon Araştırması -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
6) Deneysel Araştırma -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
7) Deneysel Araştırma- Etik Konuları (bölüm 1) -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
8) ARA SINAV
9) Arşiv Araştırması- Boylamsal Çalışmalar -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
10) Yarı Deneysel Araştırma Desenleri -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
11) Yarı Deneysel Araştırma Desenleri: Tek Denekli ABAB Tasarımı -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
12) İkiz ve Evlat Edinme Çalışmaları -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
13) İkiz ve Evlat Edinme Çalışmaları: Araştırma Raporlarının ve Konferans Sunumlarının Yapısı -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
14) Örnekleme ve Test Etme Sorunları: Etik Konular (bölüm 2) -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
15) FİNAL SINAVI
16) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersi veren eğitmen tarafından ayrıntılı ders notları verilecektir.
Dersi veren eğitmen her dersten önce PowerPoint sunumlarını iletecektir.
Diğer Kaynaklar: The instructor will distribute detailed outlines.
The instructor will forward PowerPoint presentations prior to each lecture.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. 5
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir. 5
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar. 5
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir. 5
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır. 5
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur. 5
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 12 168
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 217