PSYCHOLOGY
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1311211003
Ders İsmi: Research Methods
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
3 0 0 3 6
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: None
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Course Lecturer(s):


Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: Students will acquire a relatively sophisticated understanding of research methods used by psychologists.
Course Content: This is a two-part course. Fall semester topics will include: overview of the scientific method; case history method; sampling and testing issues; correlational research; experimental research; quasi-experimental designs; archival research; longitudinal studies; twin studies; adoption studies; the structure of research reports and conference presentations; and ethical issues.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) To be able to know the perspectives of natural and social sciences
2) To be able to learn the differences between quantitative and qualitative approaches
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To be able to write hypotheses and determines the appropriate research design in terms of research aims
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
1) To be able to assess the main effect and interaction effects on matrixes and graphics
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) To be able to learn the ethic codes of scientific research

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Course overview -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
2) Overview of the scientific method: Case history method -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
3) Case history method -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
4) Correlational research -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
5) Correlational research -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
6) Experimental research -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
7) Experimental research: Ethical issues (part 1) -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
8) FINAL EXAM
9) Archival research: Longitudinal studies -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
10) Quasi-experimental designs -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
11) Quasi-experimental designs: Single subject ABAB design -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
12) Twin and adoption studies -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
13) Twin and adoption studies: Structure of research reports and conference presentations -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
14) Sampling and testing issues: Ethical issues (part 2) -Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri). -Türk Psikologlar Derneği (2018). Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. -Çırakoğlu, O. C., Yeniçeri, Z., Kökdemir, D., Demirutku, K., Muratoğlu, B., Işın, G. ve Sayın, P. (2011). Akademik yazım kuralları kitapçığı. Ankara: Başkent Üniversitesi.
15) FINAL EXAM
16) FINAL EXAM

Sources

Course Notes / Textbooks: Dersi veren eğitmen tarafından ayrıntılı ders notları verilecektir.
Dersi veren eğitmen her dersten önce PowerPoint sunumlarını iletecektir.
References: The instructor will distribute detailed outlines.
The instructor will forward PowerPoint presentations prior to each lecture.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Outcomes
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology. 5
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes. 5
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields. 5
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural). 5
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills. 5
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology. 5
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Course

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 3 42
Study Hours Out of Class 14 12 168
Midterms 1 3 3
Final 1 4 4
Total Workload 217