AMELİYATHANE HİZMETLERİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2000002005
Ders İsmi: Ameliyathanede Yaşam
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Deniz GÜR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; ameliyathanede çalışma koşullarının öğrenilmesi ve ameliyathane ortamının fiziksel, psikososyal ve organizasyonel koşullarını değerlendirerek güvenli, verimli ve iş birliğine dayalı bir çalışma ortamı oluşturma bilgi ve becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ameliyathane ortamı; Çalışanları bekleyen tehlikeler; Ameliyathanede çevresel faktör ve tehlikeler; Hastaların karşılaşabileceği risk faktörleri; Çalışanların psikolojik sorunları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ameliyathane ortamının fiziksel, teknik ve organizasyonel özelliklerini tanımlar.
2) Ameliyathanede etkili iletişim kurmanın ekip içi iş birliği ve hasta güvenliği açısından önemini açıklar.
3) Ameliyathane çalışanlarının psikolojik sağlığına etki eden faktörleri açıklar ve başa çıkma stratejileri geliştirir.
4) Mutlu ve güvenli bir ameliyathane çalışma ortamı oluşturmak için öneriler geliştirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ameliyathane çalışanları arasında ortaya çıkabilecek çatışmaları ve çözüm yöntemlerini değerlendirir.
2) Kriz ve risk yönetimi ilkelerini ameliyathane süreçlerine uygun şekilde açıklar.
3) Hastaların ve çalışanların karşılaşabileceği çevresel ve mesleki riskleri analiz eder.
4) Ergonomik çalışma koşullarının verimlilik ve sağlık üzerindeki etkilerini yorumlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
2) Ameliyathane Ortamı ders sunumları, Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
3) Ameliyathanede Etkili İletişim ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
4) Ameliyathanede Çatışma Yönetimi ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
5) Ameliyathanede Kriz/Risk Yönetimi ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
6) Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
7) Ders Tekrarı ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
8) Ara Sınavlar ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
9) Hastaların Karşılaşabileceği Çevresel Risk Faktörleri ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
10) Ameliyathanede Risk Yönetimi ve Personel Koruyucu Önlemler ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
11) Ameliyathane Çalışanlarının Psikolojik Sorunları-I ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
12) Ameliyathane Çalışanlarının Psikolojik Sorunları-II ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
13) Ameliyathanede Daha Mutlu Bir Çalışma Ortamı Nasıl Sağlanır? ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
14) Ameliyathanede Ergonomi ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
15) Beyin Fırtınası-I ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.
16) Final Sınavları ders sunumları Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri. Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Adaş, G. T., & diğerleri. (2019). A’dan Z’ye ameliyathane. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Sutaş Bozkurt, P., & Salihoğlu, Z. (Ed.). (2015). Sağlık okulları ve anestezi teknikerleri için temel kitap. Nobel Tıp Kitabevleri.
Fidancı, B. E. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası iletişim. Akademisyen Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

6

8

3

4

5

7

Program Kazanımları
1) Kalite süreçlerini uygular ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturur.
2) Mesleki görev ve sorumluluklarıyla ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur
3) Ameliyat sırasında dolaşan tekniker olarak ekibi destekler, çıkarılan materyalleri uygun şartlarda ilgili birimlere gönderebilir.
4) Sterilizasyon öncesi cerrahi setleri temizleyerek, set dizimi, tekstil bohça ve paket malzeme hazırlığı yapabilir.
5) Cerrahi malzemelerin sterilizasyonu ve korunmasına yönelik kuralları bilir.
6) Ameliyat odasını malzeme ve ekipman yönünden hazır hale getirir.
7) Cerrahi işlemlerde asepsi ilkelerine uygun, steril olarak cerraha yardımcı olur
8) Mesleği ile ilgili öğrenme gereksinimlerini analiz eder; öğrenme yöntemlerini araştırır.
9) Mesleğine yönelik yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarını bağımsız uygular.
10) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi ve becerilerini ekip içi ve ilgili kişilerle paylaşır.
11) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları ekiple uyumlu çözebilir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre, iş güvenliği konularını analiz eder, kaynakları etkin kullanır.
13) Etik çerçeveye ilişkin ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
14) Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Kalite süreçlerini uygular ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturur. 4
2) Mesleki görev ve sorumluluklarıyla ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur 4
3) Ameliyat sırasında dolaşan tekniker olarak ekibi destekler, çıkarılan materyalleri uygun şartlarda ilgili birimlere gönderebilir.
4) Sterilizasyon öncesi cerrahi setleri temizleyerek, set dizimi, tekstil bohça ve paket malzeme hazırlığı yapabilir.
5) Cerrahi malzemelerin sterilizasyonu ve korunmasına yönelik kuralları bilir.
6) Ameliyat odasını malzeme ve ekipman yönünden hazır hale getirir.
7) Cerrahi işlemlerde asepsi ilkelerine uygun, steril olarak cerraha yardımcı olur
8) Mesleği ile ilgili öğrenme gereksinimlerini analiz eder; öğrenme yöntemlerini araştırır.
9) Mesleğine yönelik yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarını bağımsız uygular.
10) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi ve becerilerini ekip içi ve ilgili kişilerle paylaşır. 4
11) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları ekiple uyumlu çözebilir. 4
12) Birey ve halk sağlığı, çevre, iş güvenliği konularını analiz eder, kaynakları etkin kullanır.
13) Etik çerçeveye ilişkin ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
14) Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 1 1 1
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 89