OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017221004
Ders İsmi: Optisyenlik III
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 4 4 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; transpoze ve amacı, manuel olarak pupilla mesafesi ve montaj yüksekliği ölçümü, gözlük çerçevelerinde geometrik merkez ve şablon kavramı, gözün görme ekseni, pantoskopik açının etkisi ve gerekliliği, optik merkezin yatay ve dikey desantrasyonu, sferik camların diyoptrik güçleri, bifokal camın fokometrede ölçümü ve uygun çerçeve seçimi, konveks ve konkav camlarda verteks mesafesinin etkili güç ile ilişkisi, istenmeyen ve istenen prizmatik etki kavramı, az görüş ve az görenlere yapılan optik ve optik olmayan yardımlar, VPL prizmatik camların fokometrede ölçümü ile ilgili bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: Transpoze ve amacı, ölçüm teknikleri ve montaj, teleskopik gözlükler ve kullanım prensipleri, cam, çerçeve, lens ve makine-malzeme temini konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Transpoze ve amacını tanımlar.
2) Ölçüm tekniklerini bilir.
3) Farklı mercek türlerini tanır.
4) Farklı mercek türlerine uygun çerçeve seçer.
5) Teleskopik gözlükleri ve kullanım prensiplerini tanımlar.
6) Saha araştırması için gereken teorik bilgi birikimine sahiptir.
7) Cam, çerçeve, lens ve makine-malzeme temini gerçekleştirmek üzere gerekli teorik bilgiye sahiptir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teorik: Konveks ve Konkav Camlarda Verteks Mesafenin Etkili Güçle İlişkisi Laboratuvar: Otomatik kesici makinesinin işlevlerinin öğretilmesi ve istenen reçete ölçülerine göre kemik çerçeve montajı OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler/Türk oftalmoloji Derneği Eğitim Yayınları No:12 Temel Optisyenlik / Dr. Erdoğan Özdemir-Dr. Onur Yarar VE Öğr. Gör. Ders Sunumu
2) Teorik: Silindirik Camlarda Verteks Mesafenin Etkili Güçle İlişkisi Laboratuvar: Otomatik kesici ile istenen reçete ölçülerine göre kemik çerçeve montajı OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler/Türk oftalmoloji Derneği Eğitim Yayınları No:12 Temel Optisyenlik / Dr. Erdoğan Özdemir-Dr. Onur Yarar VE Öğr. Gör. Ders Sunumu
3) Teorik: Güneş Camlarında Avrupa, Amerika ve Türk Standartları Laboratuvar: İstenen reçete ölçülerine göre otomatik kesici ile metal çerçeve montajı OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Temel Optisyenlik / Dr. Erdoğan Özdemir, Dr. Onur Yarar ve Öğr. Görevlisi ders notları
4) Teorik: Ultraviyole Işınların Sınıflandırılması ve Koruyucu Güneş Camları Kategorileri Laboratuvar: İstenen reçete ölçülerine göre otomatik kesici kullanılarak metal çerçeve montajı OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Cam Malzemelerinin Optisyenlikte Uygulamaları/ Nihan Özkan Aytekin, Fatma Tuğçe Şenberler Dumanlı ve Öğr. Gör. Ders Notları
5) Teorik: Optisyenlikte satış ve satış teknikleri Labotatuvar: İstenen reçete ölçülerine göre otomatik kesici ve nilör kanal açma makinesi kullanılarak nilör çerçeve montajı yapılması Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri Optisyenin Eğitim El Kİtabı/ Tuba ÖZDEMİR Temel Optisyenlik/ Erdoğan ÖZDEMİR, Onur YARAR
6) Teorik: Satış Tekniklerinde İletişimin Yeri Laboratuvar: Nilör çerçeve montajı ve nilör misinasının değişimi Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler/Türk oftalmoloji Derneği Eğitim Yayınları No:12 Temel Optisyenlik / Dr. Erdoğan Özdemir-Dr. Onur Yarar VE Öğr. Gör. Ders Sunumu
7) Tam Otomatik Makinelerin Kullanım Özellikleri Huvitz, Nilör ve FASET matkabı Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
8) Ara Sınavlar
9) Teorik: Optisyenlikte Satış Simülasyonu Laboratuvar: İstenen reçete ölçülerine göre otomatik kesici ve faset matkabı kullanarak faset çerçeve montajı yapma Öğr. Gör. Optik reçeteleri ile satış yapma Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
10) Teorik: Öğrenci Sunumları Değerlendirme Laboratuvar: İstenen reçete ölçülerine göre faset çerçeve montajı Öğrenci sunum içeriği Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
11) Teroik: Öğrenci Sunumu Değerlendirme Laboratuvar: Prograsif Camlar ve Montaj Teknikleri Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi Öğrenci Sunum içeriği
12) Teorik: Öğrenci sunumları Değerlendirme Laboratuvar: Güneş gözlüğü montajı ve teknikleri Öğrenci sunum içeriği Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
13) Teorik: Öğrenci Sunumları Değerlendirme Laboratuvar: İstenen reçete ölçülerine göre yakın gözlüğü/bifocal montajı yapma Öğrenci sunum içeriği Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
14) Teorik: Öğrenci Sunum Değerlendirmesi Laboratuvar: Çerçevelerin tamiri ve bakımı Öğrenci sunum içeriği Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
15) Teorik: Öğrenci sunum değerlendirme Laboratuvar: Öğrenci istediği bir çerçeve çeşidinde serbest montaj yapacak Öğrenci sunum içeriği Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: OPTİSYENLİK/ Derya Gemici DEVECİ, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin Başkan
Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevi
Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
Diğer Kaynaklar: OPTİSYENLİK/ Derya Gemici DEVECİ, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin BaşkanMO
Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevi
Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 5
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 5
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 5
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. 5
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 146