OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017211007
Ders İsmi: Optisyenlik II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 4 4 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; nilör çerçeveye cam montajı, faset çerçeveye cam montajı, reçete yazım kuralları ve veri kontrolü, gözlük camlarının fiyatlandırılması ve fiyat listesi kullanımı, gözlük camlarında absorpsiyon, çok odaklı optik lensler, yüksek diyoptrili camlar, gözlük camlarında yansıma, polarize camlar, gözlük camlarında boyama, istenmeyen prizmatik etki ve montaj ölçülerinin gerekliliği, merkezleme ve merkezin yerdeğiştirme gerekliliği konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: Makine kullanımı ve çerçeveye cam montajı, reçete yazım kuralları, verileri ve kontrolü, camlarda absorpsiyon ve boyama, cam çeşitleri ve camların optik merkezlenmesi yöntmelerini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Makine kullanımı ve çerçeveye cam montajı konusunda bilgi kazanır.
2) Reçete yazım kurallarını bilir, anlatır.
3) Reçete verilerini tanır ve kontrolünü yapar.
4) Camlarda absorpsiyonu ve renklendirilmesi konusunda bilgi kazanır.
5) Gözlük camlarının özelliklerini bilir, anlatır.
6) Gözlük camların boyanması konusunda bilgi kazanır.
7) Camların optik merkezlenmesini yapar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Reçete Bilgisi I OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi Optisyenliğe Giriş/Naz Esin Başkan Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler/ Türk Oftalmoloji Derneği Yayınları- NO:12
2) Transpoze, Adisyon İşlemleri - Reçete Bilgisi II OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi Optisyenliğe Giriş/Naz Esin Başkan Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler/ Türk Oftalmoloji Derneği Yayınları- NO:12
3) Prizmatik Camlar ve Kullanım Alanları OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi Optisyenliğe Giriş/Naz Esin Başkan Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler/ Türk Oftalmoloji Derneği Yayınları- NO:12
4) Prizmatik Etki Nedir? İstenmeyen Prizmatik Etki Hesaplaması OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi Optisyenliğe Giriş/Naz Esin Başkan Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler/ Türk Oftalmoloji Derneği Yayınları- NO:12
5) İstenen Prizmatik Etkinin Optik Camlarla Sağlanması ve Hesaplanması Öğretim Görevlisi Ders Notları
6) Sferik Camlarda İstenen Prizmatik Etki ve İstenmeyen Prizmatik Etki Hesabı ve Desantrasyon Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
7) Ders Tekrarı
8) Ara Sınavlar
9) Prizmatik Cam Ölçümü ve Reçeteye Göre Taban Yönleri Gösterimi Öğretim görevlisi ders sunumu
10) Silindirik Optik Camlarda Prizmatik Etki ve Desantrasyon OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
11) Fresnel Prizma Nedir? Kullanım Alanları ve Montajı Aşamaları OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
12) Bifocal Optik Camlar ve Montajı Aşamaları OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
13) Trifocal Optik Camlar ve Montajı Aşamaları OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
14) Progresivve Optik Camlar ve Montajı Aşamaları OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
15) Polarizasyon OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Öğr. Görevlisi ders notları
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
Optisyenlik/Nobel Yayıncılık/ Derya Gemici, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin Başkan, Nihal Bağcıoğlu
Diğer Kaynaklar: OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
Optisyenlik/Nobel Yayıncılık/ Derya Gemici, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin Başkan, Nihal Bağcıoğlu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 5
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 5
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 5
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. 4
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 160