OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017121012
Ders İsmi: Optisyenlik Uygulamaları I
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 4 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Optisyenlik-I dersinde öğrenilen teorik bilgileri pratikte laboratuvar koşullarında uygulamalı çalışarak temel teknikleri öğretmektir.
Dersin İçeriği: Gözlük camları çeşitleri ve özellikleri, gözlük çerçevesi çeşitleri, seçimi ve ayarları, diyoptri tanımı ve formülasyonu, gözlük camlarının tanınması ve ölçülmesi, manuel traşlama makinasında gözlük camı montajı, gözlük camı ölçümü, otomatik makineleri hakkında beceri kazandırır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Gözlük camları ve çerçevesi çeşitlerini ve özelliklerini bilir, seçimi ve ayarlarını yapar.
2) Diyoptri tanımı ve formülasyonunu anlatır.
3) Gözlük camlarını ölçer.
4) Manuel tıraşlama makinasında gözlük camı montajını yapar.
5) Otomatik makineleri tanır ve teknik kullanma becerisi edinir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Optisyenlik Laboratuvarı Kuralları Optik Aletler ve Makinelerin Tanıtılması Öğretim Görevlisi Sunumu ve Anlatımı
2) Optik Camların Göz, El ve Nötralizasyon Yöntemleri Tanıma Yöntemleri OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi VE Öğr. Gör. ders notları
3) Sferometre Kullanımı ile Optik Camın Diyoptrisini Bulma OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi VE Öğr. Gör. ders notları
4) Fokometre ve Kısımlarının Tanıtılması ve Kullanım Aşamaları Sferik Cam Ölçümü Optisyenliğe Giriş / Naz Esin Başkan Öğr. Gör. Ders notları
5) Fokometre ile Silindirik Cam Ölçümü ve Ax Yönü Belirleme I Optisyenliğe Giriş/ Naz Esin Başkan Öğr. Gör. Ders notları
6) Fokometre ile Silindirik Cam Ölçümü ve Ax Yönü Belirleme II Optisyenliğe Giriş/ Naz Esin Başkan Öğr. Gör. Ders notları
7) Genel Tekrar
8) Ara Sınavlar
9) Pupilla Ölçme Yöntemleri ve Pupillametre Kullanımı Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri Öğr. Gör. Ders Notları
10) Hg-Montaj Yüksekliği Ölçme Yöntemleri Öğr. Gör. Ders Notları
11) Gözlük Çerçevesine Göre Şablon Çıkarma Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
12) Manuel El Taşının Tanıtılması ve Kullanım Aşamaları Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
13) Isıtıcı Kullanımı, Asetat Çerçeveye Cam Montaj Yöntemi Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
14) Manuel El Taşında kemik Çerçeve Montajı-I Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
15) Manuel El Taşında Kemik Çerçeve Montajı-II Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
Optisyenlik/ Derya Gemici, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin Başkan, Nihal Bağcıoğlu
Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
Diğer Kaynaklar: Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri
Optisyenlik/ Derya Gemici, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin Başkan, Nihal Bağcıoğlu
Gözlük Camlarının Montajı/Dr. Fatih Şen/ Güneş Tıp Kitabevleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 5
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 5
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 5
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. 5
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Laboratuvar
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 74