OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017211005
Ders İsmi: Optisyenlikte Paket Program Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; optisyenlik işletmelerinde gerekli olan provizyon sistemini kullanabilmek, reçete, kağıt ve elektronik arşivli fatura işlemleri yapabilmek ve stok programlarını kullanabilmektir.
Dersin İçeriği: İşletme açılması için gereken prosedürlerin bilgisi; SGK ve SUT tanıtımı, optisyenin yükümlülükleri; Reçete işlemleri; Medula Optik Provizyon Sistemi tanıtımı ve sistemin kullanımına dair uygulamalar; Kağıt ve elektronik fatura işlemleri; Ürün takip sistemi tanıtımı ve uygulaması; Çek ve senet bilgisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Optisyenlik uygulamalarında kullanılan Medula Optik Provizyon Sistemini bilir ve gerektiği gibi başarıyla kullanır.
2) SGK ve SUT hakkında bilgi sahibidir. Optisyen olarak yükümlülüklerini bilir. Yönetmelik değişikliğini takip etme ve yönetmelik okumaya aşinadır.
3) Satış işlemlerinde çek ve senet kullanımı hakkında bilgi sahibidir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Reçete ve fatura işlemlerini yapar.
2) Ürün takip sistemini efektif olarak kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Optisyenlik İşletmesi Nasıl Açılır? Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
2) Sosyal Güvenlik Kurumu Sözleşmeleri, Sağlık Uygulamaları Tebliği ve Optisyenin Yükümlülükleri SGK Sözleşmesi
3) Sosyal Güvenlik Kurumu Sözleşmesi II, Sağlık Uygulama Tebliği ve Optisyenin Yükümlülükleri II SGK Sözleşmesi 2022
4) 5193 Sayılı Optisyenlik Kanunu I Öğretim Görevlisi ders sunumları
5) 5193 Sayılı Optisyenlik Hakkında Kanun II Öğretim Görevlisi ders sunumları
6) Optisyenlik Hakkındaki Yönetmelik I Öğretim Görevlisi ders sunumları
7) Ders Tekrarı Öğretim Görevlisi ders sunumları
8) Ara Sınavlar
9) Medula Optik Provizyon Sistemi Nedir? Nasıl Kullanılır? Öğretim Görevlisi ders sunumları
10) Medula Optik Sisteminde Yer Alan Butonların İşlevleri Öğretim Görevlisi ders sunumları
11) Medula Optik Sistemine Reçete Giriş İşlemleri ve Diğer İşlemlerin Uygulamalı Gösterimi Öğretim Görevlisi ders sunumları
12) Medula Optik Sisteninde Dönem Sonlandırma İşlemleri Öğretim Görevlisi Ders Notları
13) Ürün Takip Sistemi-I ÜTS Kullanım Klavuzu
14) Ürün Takip Sisteminin Medula Senkronizasyonu ÜTS Kullanım Klavuzu
15) Siber Optik Programı ve Kullanıcılara Sunduğu Kolaylıklar Siber Optik Programı Kullanım Klavuzu
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 22.06.2004 tarihli 5193 Sayılı Optisyenlik Kanunu
SGK Sözleşmesi
Öğretim görevlisi ders notları/Medula Optik Sistemi
ÜTS Kullanım Klavuzu
Siber Optik Kullanım Klavuzu
Diğer Kaynaklar: 22.06.2004 tarihli 5193 Sayılı Optisyenlik Kanunu
SGK Sözleşmesi
Öğretim görevlisi ders notları/Medula Optik Sistemi
ÜTS Kullanım Klavuzu
Siber Optik Kullanım Klavuzu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 5
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 5
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 5
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. 5
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 76