OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017121008
Ders İsmi: Optik Aletler ve Malzeme Bilgisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Aslı ARSLAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Aslı ARSLAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; optisyenlikte kullanılan optik aletler ve optik cihazlar ile ilgili konular hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: Optik aletlerin temel elemanları (aynalar, mercekler ve prizmalar), optik aletlerin temel karakteristiği, az görenlere yardımcı optik aletler, dürbünler, kamera, mikroskop, fokometre ve çeşitleri, pupillametre, oftalmik optik aletler .

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Optik aletlerin temel elemanları hakkında bilgi sahibi olur.
2) Optik aletlerin temel karakteristiklerini kavrar.
3) Kamera ve dürbünlerin optik yapısı, karakteristikleri, çeşitleri ve kullanım prensipleri hakkında bilgi sahibi olur.
4) Mikroskobun optik yapısı, çeşitleri, kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur.
5) Fokometre ve Pupillametrenin optik yapısı, çeşitleri ve kullanım prensipleri hakkında bilgi edinir.
6) Oftalmik Optik Aletleri tanıma, bu aletlerin çeşitleri, optik yapıları ve kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Optik Aletlere Giriş Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016.
2) Optik Aletlerin Temel Elemanları : Aynalar Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016., Hülya Kuru Mutlu, Şadiye Çakmak, Malik Kaya, Fizik ve Geometrik Optik I, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2019
3) Optik Aletlerin Temel Elemanları : Mercekler Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016., Hülya Kuru Mutlu, Şadiye Çakmak, Malik Kaya, Fizik ve Geometrik Optik I, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2019.
4) Optik Aletlerin Temel Elemanları : Prizmalar Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016., Hülya Kuru Mutlu, Şadiye Çakmak, Malik Kaya, Fizik ve Geometrik Optik I, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2019.
5) Optik Aletlerin Temel Karakteristikleri: Büyütmeler ve kırma gücü, Ayırma gücü, Alan, Aydınlık Optisyenin Eğitim El Kitabı, (David S. McCleary çevirisi), Çeviri Editörü: Tuba Özdemir, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2014.
6) Dürbünler, Teleskoplar, Yer Dürbünleri Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016., Ders Notları
7) Kamera Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016., Ders Notları
8) Ara Sınavlar
9) Mikroskop Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016. Ders Notları.
10) Az Görenlere Yardımcı Aletler : Büyüteçler, Teleskopik Gözlükler Optisyenin Eğitim El Kitabı, (David S. McCleary çevirisi), Çeviri Editörü: Tuba Özdemir, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2014. Ders Notları.
11) Fokometre ve Çeşitleri Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016. Ders Notları.
12) Pupillametre Optisyenin Eğitim El Kitabı, (David S. McCleary çevirisi), Çeviri Editörü: Tuba Özdemir, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2014. Ders Notları.
13) Oftalmik Optik Aletler: Oftalmoskop, Retinoskop, Keratometre, Tonometre Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016. Ders Notları.
14) Oftalmik Optik Aletler: Refraktometre, Biyomikroskop, Perimetre Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016. Ders Notları.
15) Oftalmik Optik Aletler: Refraktometre, Biyomikroskop, Perimetre Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016., Ders Notları.
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: 1- Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018
2- David S. McCleary, Optisyenin El Kitabı, Nobel Tıp Kitabevleri, 2014
3- Hülya Kuru Mutlu, Meslek Yüksekokulları İçin Fi̇zi̇k-Geometri̇k Opti̇k I, Akademisyen Yayıncılık 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 2
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 3
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 4
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 3
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. 5
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 90