OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017211001
Ders İsmi: Fizik ve Geometrik Optik II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Aslı ARSLAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Aslı ARSLAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Işık ve ışığın maddesel ortamlarla etkileşimi, polarizasyon, optik kusurlar optik sistemler ve optik aletler konularında öğrencileri bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: Elektromanyetik teorinin temel yasaları, elektromanyetik spektrum ve ışıma, ışığın dalga ve parçacık özelliği, dalga ve özellikleri, yansıma ve kırılma yasaları, mercekler, aynalar, prizmalar, optik sistemler, analitik ışın çizimi, ışığın girişimi ve kırınımı ve optik kusurlar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Işığın renklere ayrılmasını bilir, açıklar.
2) Renkli görmenin nasıl gerçekleştiğini bilir, açıklar.
3) Işığın girişimi, kırınımı, dağılma ve kutuplanma özelliklerini tanımlar.
4) Göz kusurları ve görme hataları konularında bilgi sahibidir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Optik sistemleri ve araçları tanır.
2) Optik sistemleri ve araçlarının nasıl çalıştıklarını bilir, açıklar.
3) Optik kusurların nasıl giderileceğini bilir, açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tek Renk Görüntü Kusurları ve Renk Kusurları Hülya Kuru Mutlu, Şadiye Çakmak, Meslek Yüksekokulları için Fizik - Geometrik Optik II, Akademisyen Kitabevi, 2020, s.30-39
2) Işık Teorileri Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 227
3) Işığın Girişimi Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 227 - 236
4) İnce Zarlarda Girişim Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 237
5) Işığın Kırınımı Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 243 - 247
6) Işığın Kırınımı ve Dağılımı Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 247 - 251
7) Çözme Gücü Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 252
8) Ara Sınavlar
9) Işığın Kutuplanması Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 257 - 270
10) Seçici Soğurma Yoluyla Kutuplanma Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 263
11) Yansıma ve Kırılma Yoluyla Kutuplanma Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 264 - 267
12) Optikçe Aktiflik Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 269
13) Optik Aletler Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 273
14) Büyüteç, Mikroskop, Dürbün ve Teleskoplar Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik1-2, Seçkin Yayıncılık, 2018, s. 273 -279
15) Sınavlara Hazırlık Haftası
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: 1- Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Fizik ve Geometrik Optik 1&2, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2016
2- Hülya Kuru Mutlu, Şadiye Çakmak, Fizik - Geometrik Optik II, Akademisyen Kitabevi, 2021
3- Kemal Çolakoğlu, Fizik (Serway) 2. Cilt, Palme Yayınevi, 2015

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

6

4

5

7

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 4
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 4
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 3
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 4
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. 3
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 118