OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017111007
Ders İsmi: Optisyenliğe Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; optisyenin görev ve sorumlulukları ile yetki alanını kavranması, optisyenlik ve optometri eğitiminin ulusal ve uluslararası düzeydeki yeri ve konumu, mesleğin tarihsel gelişimi, optik ve optometrik meslekler ile ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşlar, optisyenlik mesleğinde kullanılan terimler ve kısaltmaları, optisyenlik müesseselerinde kullanılan teçhizat ve malzemeleri, gözlük camlarının temel özellikleri ve çeşitleri konularında bilgi aktarmaktır.
Dersin İçeriği: Göz ve görmenin tarihi; kanun, yönetmelik ve deontoloji; refraksiyon; gözlük çerçeveleri ve optik lensler, kontak lensler ve optisyenlikte kullanılan malzemeler konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Optisyenlik mesleğinin gelişimi, kanunlar, yönetmelikler hakkında bilgi sahibidir.
2) Tüm görme gereçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3) Optisyenlik terminolojisine aşina olur.
4) Refraksiyon bozuklukları ile ilgili fikir sahibidir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Optisyenlik mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi 5193 sayılı Optisyenlik Kanunu ve Öğr. Gör. Ders Notları
2) Optisyenlikte Göz ve Temel Bilgiler Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir
3) Görme, Lensler ve Gözlüklerin Tarihi Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir
4) Türkiye'de Optisyenlik Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
5) Optisyenlik Mesleği Mevzuatı 22.06.2004 tarihli 5193 sayılı Optisyenlik Kanunu
6) Dünya'da Optisyenlik ve Optometri Eğitimi ECOO Kitapçığı
7) Ders Tekrarı
8) Ara Sınavlar
9) Optik Cam Çeşitleri ve Özellikleri Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
10) Optik Cam Sınıflandırması Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
11) Optik Cam Kaplamaları Gözlükçülüğün Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'de Gözlük Sektörü/Erdoğan Özdemir / İstanbul Ticaret Odası 1882 Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
12) Üretim Şekillerine Göre Optik Çerçeveler Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
13) Görme Gereçlerinde Standartlar Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
14) Gözlük Çerçeve Çeşitleri / Materyalleri ve Kullanım Şekilleri Optisyenler için Görme Optiği ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi/Yar.Doç.Dr. Nesimi Cihan Ünlüçerçi/ Nobel Tıp Kitabevleri Öğr. Görevlisi ders sunumları Temel Optisyenlik, Dr. Erdoğan Özdemir ve Dr. Onur Yarar Optisyenin Eğitim El Kitabı, Yrd. Doç. Dr. Tuba Özdemir Optisyenliğe Giriş, Naz Esin Başkan
15) Yüz Tipine Göre Çerçeve Seçimi ve Çerçeve Seçiminde Dikkat Edilecek Hususlar Optisyenliğe Giriş/ Naz Esin Başkan/ İlkay Altunsoy Nobel Tıp Kitabevi Optisyenin Eğitim El Kitabı/ Yard. Doç. Dr. Tuba Özdemir Temel Optisyenlik/ Dr. Erdoğan Özdemir- Dr. Onur Yarar
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
OPTİSYENLİK/ Derya Gemici DEVECİ, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin Başkan
ECOO Kitapçığı
Diğer Kaynaklar: OPTİSYENİN EĞİTİM EL KİTABI/EDİTÖR: YRD.DOÇ.DR.TUBA ÖZDEMİR/NOBEL TIP KİTABEVLERİ
Temel Optisyenlik/ Erdoğan Özdemir /Güneş Tıp Kıtabevi
OPTİSYENLİK/ Derya Gemici DEVECİ, Atilla Yazıcıoğlu, Naz Esin Başkan
ECOO Kitapcığı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 5
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 5
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 5
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. 5
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 118