OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017111003
Ders İsmi: Temel Fizik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Aslı ARSLAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Aslı ARSLAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilerin mesleki uygulamalarda kullanabilecekleri temel fizik bilgisinin aktarılmasıdır.
Dersin İçeriği: Fiziksel büyüklükler, statik, dinamik, iş, güç ve enerji, katı ve sıvılarda basınç, sıvılarda kaldırma kuvveti ve optik konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fiziğin temel kavramını, temel büyüklükleri, ölçüm birimlerini, fiziğin ilkelerini tanımlar.
2) Problem çözmede fiziğin temel ilkelerini kullanır.
3) Vektörel ve skaler nicelikleri tanımlar.
4) Kuvvet kavramını, Newton hareket yasalarını ve enerji korunumu prensibini açıklayabilir.
5) Katılarda, sıvılarda ve gazlarda basınç kavramını tanımlar ve problem çözmede kullanır.
6) Mekanik ve elektromanyetik dalgalarını tanımlar ve problem çözmede kullanır.
7) Işığın özelliklerini ve maddesel ortamdaki davranışını tanımlar ve problem çözmede kullanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Birim sistemleri, ölçme ve birim çevirme. 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
2) Vektörel ve skaler büyüklükler, vektör gösterimleri, vektörlerle ilgili işlemler ve kuvvet. 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
3) Moment ve kuralları, denge, kütle ve ağırlık kavramı. 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
4) Düzlemsel hareket, konum, yer değiştirme, hız, düzgün doğrusal hareket, ortalama ve ani hız, ivmeli hareket, serbest düşen cisimler-I 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
5) Düzlemsel hareket, konum, yer değiştirme, hız, düzgün doğrusal hareket, ortalama ve ani hız, ivmeli hareket, serbest düşen cisimler-II 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
6) Newton’un 1., 2. ve 3. hareket yasaları ve uygulanması, sürtünmeli yüzeylerde hareket, dairesel hareket 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
7) Newton’un 1., 2. ve 3. hareket yasaları ve uygulanması, sürtünmeli yüzeylerde hareket, dairesel hareket, titreşimler-II 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
8) Ara Sınavlar
9) İş ve sürtünme kuvvetine karşı yapılan iş, güç, potansiyel enerji, yayın potansiyel enerjisi, kinetik enerji ve enerjinin korunumu-I 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
10) İş ve sürtünme kuvvetine karşı yapılan iş, güç, potansiyel enerji, yayın potansiyel enerjisi, kinetik enerji ve enerjinin korunumu-II 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
11) Periyodik hareket, mekanik, ses ve elektromanyetik dalgalar, dalgalarda girişim ve elektromanyetik spektrum 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
12) Periyodik hareket, mekanik, ses ve elektromanyetik dalgalar, dalgalarda girişim ve elektromanyetik spektrum 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
13) Işığın Yayılması, yansıma ve kırılma yasaları 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (Yayına Hazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
14) Düzlem aynalar, küresel aynalar, snell yasası ve görüntü oluşumu 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
15) Mercekler ve merceklerde görüntü oluşumu 1- Fishbane, Gasiorowicz, Thornton, Temel Fizik Çilt I, Cengiz Yalçın (YayınaHazırlayan), Arkadaş Yayınevi, 2003., 2- Serway, Beicher Fen ve Mühendislik için Fizik I Kemal Çolakoğlu (Editör) 5.Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık, 2000., 3- Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, İsmail Sarı, Kenan Büyükbaş, Seçkin Yayınevi, 2016.
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: 1- İsmail Sarı, Kenan Meslek Yüksek ve Meslek Yüksekokullar için Fizik, Seçkin Yayıncılık, 2016
2- Kamil Temizyürek, Genel Fizik I-II, Nobel Akademi Yayıncılık, 2014
3- Serway, Beichner, Fen ve Mühendislik için Fizik 1, Palme Yayıncılık, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu, 2002

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 4
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 3
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 3
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 4
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. 3
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 90