OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017111001
Ders İsmi: Gözün Anatomi ve Fizyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Aslı ARSLAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hürriyet ÇETİNOK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere genel anatomi bilgisi temeliyle birlikte özelleşmiş olarak gözün anatomik yapıları ile görmenin fizyolojisini kavratmaktır.
Dersin İçeriği: Derse giriş; Genel sistemler anatomisi ve tıbbi terminolojik bilgiler; Orbita anatomisi ve göz boşlukları; Gözde işlevsel yardımcı organlar; Gözün kasları, kan damarları ve sinirleri; Gözün sklera, uvea ve retina tabakalarının ayrıntılı tanımlar ve bu tabakaların içerdiği elemanların işlevsel bilgisi; Görme fizyolojisine giriş ve ışığın gözde kırılımı; Görmede görevli kranial sinirler ve görmenin nöral yolakları; Görmenin Fotokimyası; Beyinde görme alanlarının yeri, görme algısının oluşumu; Görmede adaptasyon mekanizmaları; Renkli görmenin mekanizmaları ve görmede etkili olan ekstraokuler mekanizmalar; Görme kusurları-miyopi,hipermetropi ve astigmatizm.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Orbitanın genel anatomisi ve gözün boşluklarını bilir.
2) Gözdeki yardımcı organları tanır, işlevlerini bilir. Gözün damar, sinir ve kaslarını tanır.
3) Gözün tabakaları olan sklera, uvea ve retinayı tanır. Bunların elemanları hakkında bilgi sahibidir ve işlevlerini bilir, anlatır.
4) Işığın gözde düştüğü yeri ve kırılma noktalarını bilir.
5) Görmede görevli kranial sinirleri, nöral görme yolaklarını ve görmenin beyindeki reprezantasyonlarını bilir, anlatır.
6) Retinada gerçekleşen görmenin fotokimyasal özelliklerini bilir, anlatır.
7) Görmede adaptasyon, renkli görme ve görmede ekstraokuler mekanizmalar hakkında bilgi sahibidir.
8) Görme kusurlarının oluş mekanizmalarını bilir, anlatır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anatomiye Giriş, Tıbbi Terminoloji 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
2) Genel Sistemler Anatomi Bilgisi-I 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
3) Genel Sistemler Anatomi Bilgisi-II 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
4) Genel Sistemler Anatomi Bilgisi-III 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
5) Genel Sistemler Anatomi Bilgisi-IV 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
6) Genel Sistemler Anatomi Bilgisi-V 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
7) Genel Sistemler Anatomi Bilgisi-VI 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
8) Ara Sınavlar
9) Gözün Anatomisi-I 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
10) Gözün Anatomisi-II 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
11) Gözün Anatomisi-III 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
12) Göz Fizyolojisine Giriş 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
13) Görmenin Fizyolojik Mekanizmaları-I 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
14) Görmenin Fizyolojik Mekanizmaları-II 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
15) Görmede Fizyolojik Mekanizmaların Bozulması ve Görme Kusurları 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan. 2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter. 3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: 1- Sobotta-İnsan Anatomisi Atlası, Friedrich Paulsen, Jens Waschke, S. Tuna Karahan.
2- İnsan Anatomisi, Frank H. Netter.
3- Resimli İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Mehmet Yıldırım.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 5
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. 5
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 5
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur. 5
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 146