AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2010221002
Ders İsmi: Tıbbi Etik Ve Hasta Hakları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Sozdar BAŞKAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel etik kuralların, temel tıp ve araştırma alanında etik değerlerin, iyi hekimliğin temel unsurlarının ve hekimin etik sorumluluklarının öğretilmesidir
Dersin İçeriği: Temel tıp ve araştırma etiği kavramları, iyi hekimliğin temel bileşenleri, mesleki beceri, profesyonel değerler, hekim-hasta iletişimi, hekim ve hasta hakları, hekimin etik sorumlulukları, diş hekimliğinde etik, estetik ve ekonomi, malpraktis kavramı ve kapsamı, Tıbbi Deontoloji Tüzüğü, muayenehane hekimliğinde temel unsurlar, etik kurullar, sahte diş hekimliği ile ilgili yaptırımlar, örnek etik vakalar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 3. İyi hekimlik ve mesleki değerlerin kapsamını, hekime ait etik sorumlulukları ve hekim haklarını kavrayarak analiz eder
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) 1.Temel tıp ve araştırma etiğinin genel kurallarını kavrar
2) 2.Genel anlamda iyi klinik uygulamaların temel bileşenlerini ve felsefesini kavrar
3) 4. Genel anlamda insan hakları, özel olarak ise hasta haklarını kavrar
4) 7.Örnek etik vakaları tartışarak analiz eder
Alana Özgü Yetkinlik
1) 5. Hekim adayı olarak, Diş Hekimliğinde etik-estetik sorumlulukları, malpraktis kavramlarını kavrar, bu konudaki tüzük ve gereksinimleri analiz eder
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1.Temel tıp ve araştırma etiğinde genel kavramlar, klinik araştırma kuralları 1.2.Hayvan deneyleri ile ilgili kurallar Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
2) 1. İyi klinik uygulamalar kılavuzunun temel maddeleri 2.2.İyi laboratuar uygulamalar kılavuzu temel maddeleri Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
3) 1.İyi hekimliğin temel bileşenleri 3.2.Kanıta dayalı tıp 3.3.Mesleki beceri, etik ve profesyonel değerler 3.4.İletişim becerileri Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
4) 5.Hekim hasta iletişimi 3.6.Eser Sözleşmesi Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
5) 3.7.Hekimin etik sorumlulukları 3.8.Hekim hakları Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
6) 3.9.Hekimin tedavi etme yükümlülüğü bağlamında HIV ve AIDS Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
7) 4.1. İnsan haklarının kapsamı ve hasta hakları 4.2.Hasta haklarına ait örneklerin tartışılması Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
8) Ara Sınav yok
9) 5.1.Diş hekimliğinde etik ve estetik 5.2.Etik ve ekonomi Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
10) 5.3.Malpraktis Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
11) 5.4.Aydınlatılmış onam 5.5.Yasal önemi Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
12) 5.6.Tıbbi Deontoloji Tüzüğü Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
13) 5.7.Etik Kurullar Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
14) 6.1.Muayenehane hekimliğinde önemli unsurlar 6.2.Sahte diş hekimliği ile ilgili yaptırımlar Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
15) 7.1.Literatüre geçmiş örnek vakaların tartışılması Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
16) Genel Sınav yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993
Diğer Kaynaklar: Ethical Questions in Dentistry, Quintessence, 1993

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

7

3

5

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar ağız ve diş sağlığı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
8) Mezunlar ağız diş sağlığı uygulamaları bilgilerine sahiptir, diş hekimi ile eş güdümlü uygulamalar yapar. Çalıştığı klinik ortamda sterilizasyon ve dezenfeksiyon esaslarına uygun davranır.
9) Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
10) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
11) Mezunlar bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile tartışabilir.
12) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
13) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
14) Mezunlar ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Ödev
Rol oynama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100