Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Paragraf kavramını fark eder.
Bir paragrafın nasıl teşekkül ettiğini
bilir.
Paragrafta yapıyı oluşturan unsurları
kavrar.
|
2) Anlatım
bozukluklarını tespit
edebilme,
Anlatım
bozukluğunun türünü tespit
edebilme,
Anlatım
bozukluklarını düzeltebilme
|
3) Akademik yazmanın tanımını kavrar.
Akademik yazmanın özelliklerini kavrar.
Akademik yazarlık özelliklerini kavrar.
Akademik yazma aşamalarını tanır.
Akademik metin türlerini kavrar.
Akademik yazı ile gündelik yazılar
arasındaki farkı bilir.
|
4) Yazılı anlatım hakkında
bilgi edinir,
Neden ve nasıl yazdığımız
hakkında bilgi sahibi olur
Yazılı anlatımda metni
oluşturan iskeleti
örneklerle öğrenir
|
5) Klasik edebiyatın ve tekke
edebiyatının ne anlama geldiğini öğrenir.
Klasik şairlerden ve tekke şairlerinden
örnek şiirlerle bu şairlerin dili hakkında
bilgi sahibi olur.
Klasik şiirin ve tekke şiirinin Türkiye
Türkçesine nasıl aktarılacağını örnek nesre
çevirilerle görür.
Klasik şairleri ve tekke şairlerinin
hangi konularda şiir ve eser yazdığını
kavrar.
|
6) Şiirin ve özellikle
modern şiir anlayışının
ne olduğu, hangi
zeminler üzerinde inşa
edildiğini kavrar.
Şiirin ve özellikle
modern şiir anlayışının
ne olduğu, hangi
zeminler üzerinde inşa
edildiğini kavrar.
|
7) Modern düşünce ve
modern edebiyatın
hangi zeminler üzerinde
inşa edildiği ve
aralarındaki ilişki
kavranır.
Roman türünün
Avrupa’da hangi felsefi
ve sosyolojik şartlarda
ortaya çıktığı, Türk
edebiyatında nasıl
geliştiği hakkında bilgi
sahibi olunur.
Öykü türünün genel
özellikleri, roman türü
ile arasındaki farklar ve
Türk edebiyatında öykü
türünün ortaya çıkışıgelişimi hakkında bilgi
edinilir.
|
8) Modern anlatım türlerinden düşünce
ağırlıklı yazılar hakkında bilgi edinir.
Düşünce yazıları çeşitlerini kavrar
Mektup, anı, günlük ve gezi türü yazısı
yazabilir.
Eleştiri yapmanın ölçülerini öğrenir.
|
9) Resmî yazı kavramını tanır.
Resmî yazı çeşitlerini bilir.
Dilekçe türünün özelliklerini kavrar.
Dilekçe çeşitlerini bilir
Rapor türünün özelliklerini kavrar.
Rapor yazım kurallarını bilir.
Konuşma kavramını tanımlar.
Konuşmaya ilişkin temel kavramları kavrar.
Sesin oluşmasında görev alan organları bilir.
Ünlü ve ünsüz ayrımının nedeni kavrar.
Türkçenin vugu özelliklerini belirler.
|
10) Konuşma kavramını açıklar.
Dil söz ayrımını kavrar.
Konuşma dili ile yazı dili arasındaki farkı kavrar.
Konuşmanın temel ögelerini ayırt eder.
Konuşmanın özelliklerini kavrar.
Doğru ve güzel konuşmanın yeri ve önemini fark
eder.
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
1) Anlatım
bozukluklarını tespit
edebilme,
Anlatım
bozukluğunun türünü tespit
edebilme,
Anlatım
bozukluklarını düzeltebilme
|
2) Okuma ediminin bileşenlerinin neler
olduğunu fark eder.
Okuma amaçları ile okuma süreci arasındaki
ilişkiyi kavrar.
Okuma biçemlerinin neler olduğunu kavrar.
Okuma stratejilerini kavrar.
Akıcı bir okurun özelliklerini kavrar
|
3) İyi bir kompozisyon
yazmak için izlenmesi
gereken yolları örnek
metinlerle öğrenir
Paragraf oluşturmayı
öğrenir
Yazdıktan sonra yapılması
gerekenleri öğrenir
|
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
Öğrenme Yetkinliği |
1) Düşünceyi geliştirme yollarının bir
metinden neden kullanıldığını kavrar.
Düşünceyi geliştirme yolları
arasındaki benzerlik ve farklılıkları ayırt eder.
Tanımlamanın ne olduğunu kavrar.
Örnek vermenin metne kattığı anlamı
fark eder.
Bir metindeki karşılaştırma ifadelerini
seçer.
Tanık göstermenin bir metinde hangi
amaçla kullanıldığını kavrar.
Benzetmenin ne olduğunu bilir.
Sayısal verilerin bir metne kattığı
anlamı ayırt eder.
|
Alana Özgü Yetkinlik |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |