AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ADS009
Ders İsmi: Protetik Diş Tedavisinde Klinik Yardımcılığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Nurten Zümra BIYIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere sabit veya hareketli protez yapımlarında klinik yardımcılığını ve prosedürleri öğretmek amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Sabit ve hareketli protez yapım aşamaları ve kullanılan maddeler, sterilizasyon. Klinik ve teknisyen arasında bağlantı kurma ve ölçüm teknikleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sabit protezleri öğrenirler.
2) Hareketli protezleri öğrenirler.
3) Ölçüm alım tekniklerini ve aşamaları bilirler.
4) İmplant üstü protez yapım prosedürünü ve kullanılan malzameleri öğrenirler.
5) Kullanılan apareyleri ve dezenfeksiyon yöntemlerini öğrenirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tedavi sonrası hasta bilgilendirmesini yaparlar.
2) Teknisyen ile klinik arasında bağlantı kurmayı sağlarlar.
3) Protez yapımında karşılaşılabilecek problemleri bilir.
4) Protez yapımında karşılaşılabilecek problemleri çözümüne hakimdir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Protetik tedavide kullanılan aletler
2) Protetik tedavide kullanılan ölçü kaşığı çeşitleri
3) Sabit protezler
4) Sabit protezler
5) Hareketli protezler
6) Hareketli protezler
7) Protezlerin yapım sürecinde dental asistanın rolü
8) Ara sınavlar
9) Çene-Yüz protezleri
10) İmplant üstü hareketli yapımında asistanın rolü
11) Protezlerde hasta bilgilendirmesi
12) Protezlerde hasta bilgilendirmesi
13) Protez kliniğinde sterilizasyon
14) Dental asistan ve dental laboratuar iletişimi
15) Dental asistan ve dental laboratuar iletişimi
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Yok / None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2) İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3) Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
4) Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
5) Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
6) Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
7) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8) Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
10) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Ağız ve diş sağlığı alanında kullanılan temel klinik araç-gereçleri tanır, sterilizasyon–dezenfeksiyon süreçlerini uygular ve ilgili enfeksiyon kontrol protokollerine uygun çalışır.
12) Diş hekimi tarafından yürütülen klinik uygulamalarda; hasta hazırlığı, ağız içi görüntüleme, ölçü alma, kayıt tutma ve tedavi sırasında gereken destek prosedürlerini doğru ve güvenli şekilde uygular.
13) Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir.
13) Protez, restoratif işlemler, radyolojik görüntüleme, periodontal bakım gibi alanlara yönelik yardımcı klinik uygulamaları ilgili mevzuat, etik kurallar ve mesleki standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
14) Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar
14) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinde kullanılan klinik ve radyolojik verileri gizlilik, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda kaydeder, saklar ve gerektiğinde uygun biçimde paylaşır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2) İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3) Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
4) Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
5) Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
6) Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
7) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8) Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
10) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Ağız ve diş sağlığı alanında kullanılan temel klinik araç-gereçleri tanır, sterilizasyon–dezenfeksiyon süreçlerini uygular ve ilgili enfeksiyon kontrol protokollerine uygun çalışır.
12) Diş hekimi tarafından yürütülen klinik uygulamalarda; hasta hazırlığı, ağız içi görüntüleme, ölçü alma, kayıt tutma ve tedavi sırasında gereken destek prosedürlerini doğru ve güvenli şekilde uygular.
13) Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir.
13) Protez, restoratif işlemler, radyolojik görüntüleme, periodontal bakım gibi alanlara yönelik yardımcı klinik uygulamaları ilgili mevzuat, etik kurallar ve mesleki standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
14) Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar
14) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinde kullanılan klinik ve radyolojik verileri gizlilik, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda kaydeder, saklar ve gerektiğinde uygun biçimde paylaşır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60