HEMŞİRELİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM101
Ders İsmi: Hemşirelik Felsefesi, Temel Kavram ve İlkeleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 4 0 5 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere çağdaş hemşirelik felsefesi, evrensel meslek etiği, ilke ve değerler doğrultusunda, hemşirelik bakımının gerçekleştirilmesinde hemşirelik süreci yöntemine ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırarak; birey, aile ve toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesi, hastalık halinde iyileştirilmesi ve rehabilitasyonuna yönelik hemşirelik mesleğinin önemini rol ve sorumluluklarını kavrayan, eleştirel düşünme ve doğru karar verme becerisine sahip hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: Hemşirelik mesleğinin ve hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişim sürecini, hemşirelik felsefesini, hemşirenin sağlık bakım sistemi içerisindeki yerini, rol ve işlevlerini, temel hemşirelik kavram ve kuramlarını, bu kuramlar doğrultusunda, sağlıklı/hasta bireyin bakımı ile ilgili ilke ve uygulamalara ilişkin bilgi ve becerileri içerir. 

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemşireliğin doğası ve tarihi gelişimini açıklar.
2) Hemşirelikle ilgili temel kavramları tanımlar.
3) Hemşirelik model/kuramlarını ve önemini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Hemşirenin sağlık bakım sistemi içerisinde yeri, rol ve işlevlerini ifade eder. Birey/ailesi ve sağlık ekibi üyeleri ile etkili iletişim kurar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Felsefe ve hemşirelik bilimini ilişkilendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Hemşirelik bakım gereksinimlerini ve sorunlarını tanımlar. Hemşirelik süreci doğrultusunda bakım planı hazırlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, hemşireliğin doğası, bir meslek olarak hemşirelik, Hemşireliğin tarihçesi, Sağlık bakım sisteminde hemşireliğin yeri okuma-araştırma
2) Hemşirelikte temel kavramlar; İnsan, Çevre. okuma -araştırma
3) Hemşirelikte temel kavramlar:Sağlık-Hastalık, Hemşirelik okuma-araştırma
4) Değer ve inançların oluşumu, hemşirelikte değerler okuma-araştırma
5) Hemşirelik felsefesi, hemşirelikte felsefesi görüşler ve bakıma yansımaları Okuma-araştırma
6) Hemşirelik model ve kuramları Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Roper, Logan ve Tierney'in hemşirelik modeli (yaşam modeli) Okuma-araştırma
9) Karar verme süreci/eleştirel düşünme okuma- araştırma
10) Hemşirelik süreci ve aşamaları; Tanılama okuma-araştırma
11) Hemşirelik süreci aşamaları; Planlama Okuma-araştırma
12) Hemşirelik süreci aşamaları; uygulama-değerlendirme, kayıt ve rapor etme Okuma-araştırma
13) Hemşirelikte bakım planı, öğrenci vaka çalışması Okuma-araştırma
14) Hasta güvenliği, asepsi, antisepsi okuma-araştırma
15) Vital bulgular okuma-araştırma
16) Final Sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aştı TA, Karadağ A.(Ed.) Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2011.
Babadağ K. Hemşirelik ve Değerler. Alter Yayıncılık, Ankara, 2010.
Sabuncu N, Ay F.(Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010.
Potter PA, Perry AG. Fundamentals of Nursing. 7th Ed., Mosby Year Book Inc., Philedelphia, 2009.
Diğer Kaynaklar: Aştı TA, Karadağ A.(Ed.) Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2011.
Babadağ K. Hemşirelik ve Değerler. Alter Yayıncılık, Ankara, 2010.
Sabuncu N, Ay F.(Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010.
Potter PA, Perry AG. Fundamentals of Nursing. 7th Ed., Mosby Year Book Inc., Philedelphia, 2009.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 4
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. 4
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 5
8) Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 3
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 9 126
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 234